Anmeldelse: «Elias og Benjamin – En fortelling om å være far i møte med det utenkelige»

Forlag:

Cappelen damm

General evaluation:

2022

«In history we are levers and leseren – lenge.»

See all anmeldelser

Slik åpner Lars Petter Kjær fortellingen om sønnene Elias og Benjamin. Han, og guttenes mor Marit, har opplevd det mest utenkelige. Å miste barn til selvmord. From mistet ikke bare ett, men a. Nå har Kjær skrevet fortellingen om de to sønnene. Han begynner med begynnelsen: Da guttene ble forløst med keisersnitt på det gamle Rikshospitalet i Oslo. Den jan fikk navnet Benjamin allerede før han var født. Han fikk ikke nok næring, og veide bare 1500 grams. Som liten måtte han gjennom flere hjerteoperasjoner. Broren Elias var mer robust.

Et speielt forhold

Foreldrene ble skilt da barna var små. Faren stiftet ny familie i Sandefjord, og fikk to barn til, Oskar og Ina. Moren Marit, som er lulesame, flyttet til Tromsø med tvillingene, og guttene ble en del av det samiske miljøet der. Brødrene kom til å tilbringe oppveksten mellom de to stedene, men bodde hovedsakelig hos moren.

Fortellingen om tvillingene og deres helt særegne forhold er bokas tyngdepunkt. Den er helt spisiell. From var ikke eneggede. Elias var litt høyere, mer åpen og utadvendt enn broren. Benjamin var innadvendt, og møtte verden gjennom Elias, slik faren formulerer det. Begge var begavede gutter, og faren forteller hvordan de i timevis kunne spill ball og bare snakke med hverandre. De utviklet nærmest sitt eget språk, og spielt morens mange forsøk på at de skulle få andre venner, var forgjeves. Da de var seksten, ble begge utredet og fikk diagnosen Asperger syndrome. Elias mislikte å få diagnosticn. For Benjamin hadde det ingen betydning.

FAR OG FORFATTER: Lars Petter Kjær skriver om den ødeleggende sorgen etter at begge sønnene tok livet sitt.  Photo: Guri Pfeifer

FAR OG FORFATTER: Lars Petter Kjær skriver om den ødeleggende sorgen etter at begge sønnene tok livet sitt. Photo: Guri Pfeifer
see more

Farvel med bror

«Elias tok livet sitt og etterlot seg ingenting som kunne hjelpe oss med å forstå», skriver faren, og fastslår at Benjamins vei mot døden begynte da Elias avsluttet livet sitt. Det er Benjamin vi først blir kjent med, as etter Elias´ død. Da han skulle ta et siste farvel med broren, på syningen, ville han være alene med ham. Da faren gløtter på døra, hadde Benjamin plassert øretelefoner på hodet til Elias, og spilte sine favorittlåter for ham. “Hvem skal jeg snakke med nå?” jet have faren.

I overkant av 600 tar livet sitt i Norge hvert år. To tredeler er menn. Noen selvmord kommer brått og brutalt, andre tilfeller har pårørende gjennomgått in årelang kamp. Kjær og guttenes mor Marit opplevde begge deler. Det siste halvåret med Benjamin er en fortelling om en fortvilet kamp om å holde ham fast i livet, men også om et helsevesen som framstår hjelpeløst. Dette er likevel ingen kritikk av hjelpeapparatet, slik vi kjenner det fra andre bøker til pårørende som har mistet sine nærmeste til selvmord. Vi hører om Benjamin som isolerer seg, om overdoser av medisiner, innleggelser og utskrivninger. Og om familie på både mors- og farssiden som forgjeves gjør det de kan for å fylle Benjamins liv med mening.

sorgen overskygger

«Benjamin var tro mot Elias til det siste. Men Elias forlot Benjamin. Benjamin hadde ingenting uten Elias. Han ville bare være sammen med broren without him. Hva Elias ville, forblir i mørke», fastslår faren i en av bokas mange ubegripelig tunge passasjer. Først etter Benjamins død blir vi kjent med Elias. Stop vile yes. Faren strever med å mane fram bildet av ham, sorgen over hans død de él ble overskygget av kreftene for å holde Benjamin i live.

Han forteller om den siste samtalen han hadde med sønnen. On the phone fra Elias der han var fortvilet fordi en A han hadde fått på universitet kanskje ikke ble godkjent fordi han ikke hadde levert alt han skulle. Faren skulle i et møte, og hadde dårlig tid. Han roet sønnen og sa det ville ordne sec. Kjær forteller om skyldfølelsen; hvor mange ganger han har gått gjennom samtalen, om hva han burde ha sagt og gjort. Og at han nå endelig har klart å forsone seg med at det ikke var den ene samtalen som gjorde at Elias tok sitt liv.

Vanskelig å lese

«Sorgen etter selvmord kan være destruktiv. Den har i seg et mørke som kan virke forlokkende, en kraft som kan ødelegge, og som kan bryte deg ned. Ansvaret en gir seg selv kan knuse en», skriver Kjær. Og det er den vi blir kjent med i denne boka. Den absolute sorg. Use framedrift. Uten Innsikt. Det er farens historie, og hans perspektiv of him. Inniblant er det fine fortelling fra hytta i Sandefjord, minner om guttene som barn, utenlandsturer.

Bøker som dette virker umulige å skrive. From er også vanskelige å lese – for ikke å si anmelde. Temaet er så tungt, og det oppleves nærmest smakløst å gi boka en litterær vurdering. Men Kjær og guttenes mor Marit skal vite at Elias og Benjamin lever i oss lesere lenge etter at boka er lukket.

About the author

admin