Technology

For tiden er utviklingen av virtuell virkelighet ansvarlig for et enkelt selskap: Meta

Written by admin

Facebook-gründer Mark Zuckerberg har det travelt.

Rett rundt hjørnet venter metaversen, en virtuell verden som skal gjøre Facebook relevant igjen og sikre fremtiden til plattformen.

Det krever mye maskinvare for å vise denne fantastiske nye digitale verdenen. Derfor har Meta/Facebook satset stort i flere år på utvikling og salg av VR-briller som Meta Quest 2.

Det nye virtual reality-utstyret vil imidlertid gi en mye mer realistisk opplevelse. Zuckerberg er derfor villig til å bruke mye tid og ressurser på ny virtual reality-teknologi.

Virtual reality-prototyper sett

Betydningen av investeringen for Zuckerberg ble tydeliggjort under en digital pressekonferanse torsdag i forrige uke.



«Half Dome» er samlebetegnelsen for en serie prøvekjøringer innen VR som Meta utvikler. Foto: Meta Research/Reality Labs

På rundt en halvtime fortalte Zuckerberg hva forskningsavdelingen Reality Labs Research (RL Research) jobber med. Han ble ledsaget av flere eksperter fra Display Systems Research (DSR), som er en del av RL Research.

De jobber for å gjøre VR-briller lettere og samtidig gjøre de virtuelle verdenene som Meta bygger, mer realistisk – ved hjelp av teknikker som holografisk optikk.

Høres det ut som science fiction?

Mark Zuckerberg har som mål å gjøre virtuelle virkelighetsverdener mer realistiske. Det krever ikke nødvendigvis fotorealistisk grafikk.

I stedet vil Meta løse noen underliggende problemer i virtuell virkelighet:


Meta-sjef Mark Zuckerberg tester en Holocake 2, en prototype som skal være betydelig lettere og mer fleksibel enn mange av dagens VR-briller.
Meta-sjef Mark Zuckerberg tester en Holocake 2, en prototype som skal være betydelig lettere og mer fleksibel enn mange av dagens VR-briller. Foto: Meta Research/Reality Labs

  • Nåværende virtual reality-briller har lavere oppløsning enn datamaskiner, TV-er og mobiltelefoner. Ved å oppnå en oppløsning som tilsvarer 20/20 syn (perfekt syn hos et menneske), skal brukerne kunne bruke brillene over tid, uten å føle seg kvalme. Dette kan bety en pikseltetthet på 120 PDD (i VR brukes begrepet “piksel per grad” i stedet for “piksel per tomme”, dpi). Quest 2, det nyeste VR-headsettet fra Meta, har en PPD på 21.

Virtual reality headset-teknologi har vanligvis et bredt synsfelt. Fordeler piksler over et stort område, og reduserer oppløsningen. Meta vil prøve å fikse dette ved å redusere synsfeltet og bruke et nytt hybridobjektiv. Eksperimenter med en prototype kalt Butterscotch viser at teknologien fungerer, men testenheten Meta utviklet ble for tung.


Oppløsningen til Butterscotch-prototypen er betydelig høyere enn andre VR-enheter.
Oppløsningen til Butterscotch-prototypen er betydelig høyere enn andre VR-enheter. Foto: Meta Research/Reality Labs

  • HDR (high dynamic range) er en teknologi vi er kjent med i TV- og mobilbransjen. Meta vil inkorporere HDR-teknologi i fremtidig VR-maskinvare for bedre farger, kontrast og lysstyrke.
  • Dybdeskarpheten må forbedres slik at VR-headset kan bestemme hvor brukeren ser og deretter sømløst justere fokus til det punktet i synsfeltet.
  • Den nye teknologien vil motvirke optiske forvrengninger. Eksisterende VR-briller er fulle av avvik, både i perspektiv og farge, på grunn av optikken som brukes. Ved å bruke 3D-teknologi fra TV-industrien kombinert med linsesimulering har Meta kunnet bygge simuleringsprogramvare som kan gjenskape ulike optiske forstyrrelser. Basert på disse dataene vil Meta utvikle algoritmer som kan fikse problemene.

Ingenting av dette blir lett. Men Meta har fortsatt nok av penger, og Zuckerberg virker fast bestemt på å kunne bygge virtuelle virkelighetsverdener: «visuelle opplevelser» som nesten ikke kan skilles fra virkeligheten.

Holocake 2 er den letteste og tynneste

På pressekonferansen presenterte Zuckerberg flere ulike prototyper av de nye VR-brillene som Meta jobber med. Noen av dem, som Half Dome 2 og 3, har allerede blitt omtalt i pressen.


Starburst-prototypen.
Starburst-prototypen. Foto: Meta Research/Reality Labs

Det som fanget mest oppmerksomhet var to modeller kalt Starburst og Holocake 2. Førstnevnte ser foreløpig mer ut som noe man finner under panseret på en elbil. Starburst-hjelmen er stor og klumpete, men her har Reality Labs Research klart å gjøre noe ekstraordinært.

Faktisk er det en av de lyseste HDR-skjermene noensinne. Ifølge Meta når skjermen opp til 20 000 nits. Det kan sammenlignes med en prototype-TV som Sony viste frem i 2018: den modellen traff 10 000 nits.


Basert på holografiteknologi

Prisen går fortsatt til Holocake 2, som er den tynneste og letteste VR-enheten Meta har bygget så langt. Dagens VR-headset er virkelig fronttunge, med en langstrakt front som huser skjermen. Mye av plassen består imidlertid av luft mellom OLED-panelene og annen optikk.

Ved å bruke polarisasjonsbasert optikk vil Meta erstatte den enkle, ofte tykke, brytningslinsen av glass eller plast som finnes i mange virtuelle virkelighetsenheter.


holocake 2.
holocake 2. Foto: Meta Research/Reality Labs

Høy ytelse – ved lav vekt

For å redusere tykkelsen på selve linsen bør Meta bruke tynn holografisk optikk. Hologrammer er kjent for å være et 3D-bilde som er lagret i et lysfølsomt materiale.

Bildet blir synlig hvis du belyser hologrammet med laser. I stedet for å ha en OLED-skjerm, hvor hver piksel er sin egen lyskilde, bør Metas hologramskjerm være opplyst av laserdioder.


Fra venstre: Quest 2-linseoppsett, Pancake-prototype og Holocake 2.
Fra venstre: Quest 2-linseoppsett, Pancake-prototype og Holocake 2. Illustrasjon: Meta Research / Reality Labs

Det som er imponerende med Holocake 2-prototypen er nettopp at den er lett og fleksibel, men likevel i stand til å støtte VR-titler som i dag krever tilkobling til en PC.

Ny superlett virtual reality-prototype

Tanken er at all teknologien til prototypene samles i fremtidens VR-brille, «Mirror Lake».

Den er foreløpig kun tilgjengelig som skisser. «Mirror Lake» ser for det meste ut som et par solbriller.



«Mirror Lake» er en fremtidig virtual reality-enhet som samler mye av den nye teknologien som Meta utvikler. Illustrasjon: Meta Research / Reality Labs

Viser “virtuelle øyne”

I tillegg til Holocake 2s slanke skjerm, Starburst HDR-teknologi og Butterscotch-oppløsning, vil prototypen også inneholde nye løsninger. Et eksempel er skjermene på forsiden som viser brukerens øyne. Alt for å redusere barrieren mellom virkeligheten og den virtuelle verden.

Men laserdioder og skjermøyne får ikke akkurat prisen ned.

Nøyaktig hvor lang tid det tar før vi får et Meta-forbrukerprodukt av dette kaliberet gjenstår å se. Det er også mange ubesvarte (tekniske) spørsmål, blant annet hvordan øke produksjonen.

Del VR-innsatsen

Mark Zuckerberg elsker at Meta allerede i år lanserer dyre virtual reality-briller.


Dette betyr ikke at eksisterende VR-teknologi som Quest bør skrotes. I stedet er Metas plan, sa Zuckerberg, å tilby to forskjellige produktlinjer:

Dels en variant som er enklere, billigere og enklere å bruke, som Quest.

Dels en mer luksuriøs og avansert modell med selskapets nyeste VR-teknologi og rettet mot profesjonelle brukere.

Et selskap fremmer utviklingen av VR-teknologi

En ting er veldig klart etter Zuckerbergs pressekonferanse: utviklingen av virtuell virkelighet drives på mange måter av et enkelt selskap i dag, og det er Meta.

Andre konkurrenter har blitt kjøpt opp, som Meta-eide Oculus VR, forlot forbrukermarkedet etter å ha blitt rammet av økonomiske problemer (som Magic Leap), eller rett og slett stoppet innsatsen (som Microsoft).

“Spist av Tiktok”

Selv om Mark Zuckerberg og Meta er i forkant, hoper det seg opp problemer på andre fronter. Ferske tall viser at konkurrenten Tiktok vokser raskere og raskere “Facebook spises innenfra”som nyhetsbyrået Reuters skrev i april.

Zuckerbergs visjon om en virtuell virkelighet der vi alle bør samhandle og nettverk er flott. Spørsmålet er om Facebook og Instagram kan holde ut mot Tiktok til VR-maskinvare av kaliberet «Mirror Lake» er på markedet.

Analysen ble først publisert på Ny teknologi.


About the author

admin

Leave a Comment